02.04.2020.
На који начин је најбоље бити повезан током ванредног стања
Мере које су предузете са појавом COVID-19 повећале су употребу телекомуникационих мрежа, али и нагласиле њихову важност услед пораста мрежних активности.
Регулаторна агенција за електронске комуникације и поштанске услуге припремила је препоруке везане за начин на који је најбоље остати повезан током ванредног стања.
1. Користите фиксне или WiFi позиве кад год можете
Већи број људи у току дана телефонира преко своје мобилне мреже. Због повећаног броја корисника долази до оптерећености мобилне мреже, те када је могуће користите фиксну мрежу. Ако користите мобилни телефон, пробајте да се повежете на WiFi. Паметни телефони и мобилни пакети омогућавају да упућујете позиве преко широкопојасне мреже, што доприноси квалитетнијем звуку, као и смањењу оптерећености мобилне мреже. Такође, можете разговарати и слати гласовне поруке преко апликација Skype, WhatsApp, Viber, Facetime итд.
2. Сместите рутер даље од осталих уређаја
Држите ваш рутер што даље од свих осталих бежичних уређаја. Бежични телефони, монитори за бебе, халогене лампе, димер прекидачи, стерео уређаји, телевизори и монитори могу да утичу на ваш WiFi ако су преблизу вашем рутеру. Да ли сте знали да микроталасне рерне такође могу смањити ваше WiFi сигнале? Зато не користите микроталасну док упућујете видео позиве, гледате HD видео записе или радите нешто важно на мрежи. Пожељно је да рутер поставите на сто или полицу, а не на под.
3. Смањите број уређаја који су повезани на вашу интернет мрежу
Што је више уређаја прикључено на ваш рутер, мања је брзина коју ћете имати. Уређаји као што су таблет и мобилни телефони, када су прикључени на WiFi, често оптерећују мрежу иако их тренутно не користимо. Зато покушајте да искључите WiFi на уређајима када их не користите. Уколико сте на видео позиву или састанку, покушајте да не користите видео већ само аудио, јер ће се тако смањити оптерећеност на интернет вези; такође покушајте да не заказујете састанке “на мрежи” у пуном сату или на пола сата ( на пример у 11:00, или у 11:30). Такође, можете управљати активностима породице “на мрежи”, тако да више чланова не користи истовремено апликације које захтевају велике количине података, попут стриминга, видео игрица, видео позива. Преузимање видеа унапред, уместо да га стримујете, може итекако бити од помоћи.
4. Покушајте каблом, а не бежично
Да бисте постигли квалитетнију конекцију преко широкопојасне мреже, најбоље је да не користите WiFi већ Ethernet кабл којим ћете повезати ваш рачунар директно са рутером. Овај кабл ће вам обезбедити бржу и поузданију мрежу.
5. Проверите брзину интернета
Сазнајте колико је ваш интернет брз. Можете да покренете тест брзине помоћу РАТЕЛ-ове НетТест апликације за мобилне и широкопојасне мреже. Ако је могуће, вршите тестове током неколико дана и у различито доба дана. Бројни фактори код куће могу утицати на брзину WiFi-ja. Потражите смернице за побољшање вашег сигнала на веб страници вашег оператора. РАТЕЛ НетТест можете преузети као апликацију за паметне телефоне или га наћи на сајту https://nettest.ratel.rs/en/map
6. Потражите савет од свог интернет провајдера
У случају да ваша конекција не функционише како треба, можете наћи савете на веб сајту вашег оператора. Ако желите да им се обратите за помоћ имајте на уму да у време корона вируса ради мање запослених и да приоритет имају основне јавне електронске комуникационе услуге, те вас молимо да то узмете у обзир.