02.02.2022.
РАТЕЛ саветује кориснике платформи за е-трговину како да избегну преваре
РАТЕЛ, у својству Националног ЦЕРТ-а у Републици Србији, у оквиру својих надлежности информише и упозорава јавност да је примећен значајан пораст броја превара усмерених на кориснике платформи за е-трговину. Реч је о превари која је усмерена на оглашиваче којима се путем неке од апликација за комуникацију јављају наводни купци који су заинтересовани за производе које су огласили.
Комуникација се одвија најчешће путем Whatsapp-a или Viber-a, а бројеви телефона који се користе могу бити из националне или мреже из иностранства.
Нападач се представља као наводни купац и комуникацију почиње питањем оглашивачу да ли је производ и даље доступан, као и да ли купопродају могу да обаве електронским путем. Тада им у своје име или у име „администратора платформе за е-трговину“ доставља линк са објашњењем да је наводни купац већ уплатио средства преко апликације и од оглашивача тражи кликне на линк који води на страницу на којој се захтева да унесе у одређена поља податке са банковне картице (број картице и CVV број) како би му се наводно извршила уплата. Понекад наводни купац од оглашивача, поред ових података, тражи да му достави и кодове које оглашивач добија приликом попуњавања форме за унос података. Када оглашивач унесе податке и достави кодове, лице које врши превару подиже сва расположива средства са банковног платног рачуна оглашивача, након чега прекида сваку врсту комуникације.
РАТЕЛ, као Национални ЦЕРТ, саветује све кориснике платформи за е-трговину да буду обазриви у случају захтева за давање података о банковној картици, јер се подаци о платној картици уносе када се врши плаћање, док за пријем уплате ови подаци нису неопходни већ је довољан број банковног рачуна. Потребно је, такође, посебно обратити пажњу на услове плаћања на платформама које се користе, из разлога што већина подржава плаћање поузећем као једини начин плаћања.
Детаљније информације и инструкције налазе се на следећим линковима: